Očisty, pôsty alebo detoxikácia je dnes snáď najskloňovanejším slovom z oblasti zdravého životného štýlu. Má svojich priaznivcov i odporcov, pravda je, ako zvyčajne, niekde uprostred. Ak sa pozriete do histórie, už grécky filozof Plutarchos odporúčal: „Namiesto lieku hladuj deň alebo dva.“ V kresťanstve je pôstna doba obdobím prípravy na Veľkú noc. Pôsty patria do kultúry takmer každého národa, takže tieto očisty určite nie sú bezdôvodné. Je však dôležité vedieť, ako na to!

Správne vykonaná detoxikácia zbaví telo toxických látok, ktoré sme do tela nazbierali. Toxínom môže byť čokoľvek, čo má na organizmus škodlivé účinky, vedie k intoleranciám, alergiám a všeobecnému pocitu choroby. Toxíny nájdeme vo vode, ktorú pijeme, v jedle, ktoré jeme, aj vo vzduchu, ktorý dýchame. Taktiež si ich v poriadnej dávke sami „vyrobíme“. V priebehu jedného roka sa vymenia skoro všetky bunky v celom tele a tie odumreté musíme vylúčiť von. Predtým ako sa vylúčia, stavajú sa ale odpadom.
Naše telo dokáže toxické látky vylúčiť pomerne pohotovo, o to sa väčšinou bravúrne postarajú obličky, pečeň, pľúca, črevá a koža. Ale väčšina z nás práve týmto čistkám dáva svojím životným štýlom dosť zabrať, čistky nestíhajú, a tak potrebujú pravidelnú údržbu https://sk.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADrus.

Desatoro odľahčených dní

  1. Zvýšte pitný režim – minimálne 2,5 – 3l denne čistej neperlivej vody a bylinkových čajov, napomôžete vylučovaniu odpadových látok. Výborné sú tiež čerstvé vylisované šťavy z ovocia a zeleniny.
  2. Vyraďte z jedálnička vyprážané, údeniny, potraviny obsahujúce umelé aditíva (silno priemyselne spracované potraviny, konzervy, instantné potraviny, fast food), alkohol, kávu, bielu múku a biely cukor, čierny čaj.
  3. Jedzte viac zeleniny a pite zeleninové šťavy – obsahujú vitamíny, minerály, enzýmy a ďalšie pre organizmus cenné látky, ktoré dokážu neutralizovať náš prekyslený organizmus.
  4. Zvýšte objem vlákniny – pridajte zeleninu, ovocie, do zeleninových polievok pridávajte ovsené vločky. Prečistite zanesený tráviaci trakt a umožnite lepšie vstrebávanie živín.
  5. Pečeň – našu najväčšiu detoxikačnú stanicu podporte cesnakom, brokolicou a čajom z pestreca mariánskeho alebo púpavy.
  6. Pridajte pohyb – rozhýbete tak metabolizmus a lymfatický systém. Aerobným pohybom (bicykel, beh, korčule, aerobik a podobne) 2-3x týždenne podporíte kardiovaskulárny systém a zatočíte so stresom. Ďalšou podpornou akciou môžu byť cviky na peristaltiku čriev, klystír, masáže.
  7. Odpočívajte a relaxujte. Prospeje vám kvalitný spánok a relaxačné techniky (joga, pilates, taichi, dýchanie, brušné tance…) a naordinujte si tiež pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu sk.wikipedia.org.
  8. Neviete, ako sa do očisty pustiť? Zverte sa odborníkom, ktorí vás naučia program čistenia a detoxikácie organizmu bezpečne a správne praktikovať, aj ako vylepšiť a vyčistiť súčasné stravovanie.
  9. Pre cielené čistenie organizmu sú veľmi vhodné potravinové doplnky. Vyberajte si z týchto skupín: antioxidanty, fytonutrienty, vláknina, bylinné výťažky. Dnešný trh ponúka už suplementy so špeciálnym zložením pre očistu organizmu.

Chcete sa pustiť do pôstu?

Ako by mala vyzerať očistná kúra? Tri, päť alebo až sedem dní budete piť iba vodu, zeleninové šťavy (zožeňte si odšťavovač a nakombinujte si sami podľa chuti zeleninu a bylinky – červená repa, zeler, mrkva, paradajky, uhorky, mäta, petržlen, cesnak), bylinkové čaje (púpava, mäta, žihľava, pestrec mariánsky, breza, praslička, harmanček), nápoje namiešané zo zeleného jačmeňa, zeleninové vývary (urobte si pestrú zmes zeleniny a nechajte ju variť viac ako pol hodiny).

Pokiaľ chcete k pôstu pristúpiť, mali by ste tiež poznať svoj zdravotný stav, prípadne ho konzultovať so svojím lekárom. Na začiatok je vhodné zvoliť napríklad jeden deň v týždni. Nikdy nepristupujte k pôstu po dni, kedy ste sa prejedali. Dôležitá je totiž aj príprava na pôst. Deň až dva pred pôstom by už mal byť odľahčený, rovnako aj dni po ňom, kedy je vhodné začať pitím ovocných a zeleninových štiav (nie súčasne), potom pokračovať jedením varenej zeleniny, zeleninových šalátov a ovocia. Až ďalší deň začnite pridávať zemiaky alebo naturálnu ryžu a iné potraviny.

V prípade, že váš jedálniček nie je podľa zásad zdravej výživy, do pôstu sa radšej nepúšťajte, mohlo by vám to priniesť viac škody ako úžitku. Skúste aspoň raz do týždňa dodržiavať „Desatoro odľahčených dní“. Tým organizmu prospejete, uľavíte a budete sa cítiť lepšie. Vôbec najlepšie je preladiť sa na zdravú vlnu na celý život.

Očistná kríza

Ak sa necítite v prvých dňoch očisty úplne najlepšie, je to vlastne dobré znamenie, že sa telo začína skutočne očisťovať. Pokiaľ je očista účinná a výrazná, môžete sa naozaj dočasne cítiť zle. Často dochádza k zvýšenej produkcii moču, stolice, objavia sa vyrážky, únava, zvýšene potenie, výtoky, môžu sa dostaviť aj bolesti hlavy… Bežná je aj emocionálna reakcia, skúste si však zachovať pozitívny prístup, tieto problémy sú iba prechodné! Ak nastane niektorý z príznakov, uvarte si dobrý čaj (napr. mätový alebo harmančekový), dajte si teplú vaňu (alebo zalezte do postele), pusťte si obľúbenú hudbu a relaxujte. Pomôže tiež lyžička medu.

Rate this post